10 moduri de a lucra mai inteligent
Indiferent dacă eşti angajat cu un program fix sau eşti freelancer şi ai un program flexibil, nu contează cât de mult stai peste program, ci cât de repede şi de bine reuşeşti să îţi îndeplineşti sarcinile de serviciu. Cu alte cuvinte, contează cât de productiv eşti.
Cum să fii mai productiv? Iată câteva sfaturi demonstrate ştiinţific:
1.Ţine evidenţa timpului. Dacă vrei să lucrezi mai inteligent şi să devii mai eficient, începe prin a ţine evidenţa timpului. Aşa, vei şti exact cât timp petreci cu activităţile importante, cât de mult timp pierzi cu activităţi mărunte şi cum să îţi organizezi ziua de lucru pentru a obţine rezultate maxime.
2. Ia pauze. Organismul nostru funcţionează în cicluri de 90 de minute. Asta înseamnă că pentru a ne menţine activitatea la cel mai înalt nivel, este bine să luăm o pauză de câteva minute la fiecare o oră şi jumătate.
3. Lucrează în lumină naturală. Numeroase studii arată că există o legătură puternică între expunerea biroului la lumina naturală şi nivelul de activare şi concentrare: persoanele care lucrează în apropierea unei ferestre tind să fie mai concentrate şi mai active. Dacă biroul tău nu are ferestre, poţi lua în considerare folosirea unei lămpi speciale, care să simuleze lumina naturală.
4. Adu natura la tine în birou. Studiile arată că petrecerea a câteva ore în natură stimulează creativitatea şi productivitatea. Dar, cum nu toţi putem lucra în mijlocul unei păduri, putem, în schimb, să aducem o parte din natură în biroul nostru. Adu câteva plante care să oxigeneze aerul şi să dea biroului un aer de prospeţime.
5. Planifică-ţi ziua. Planificarea zilei de lucru îţi permite să îţi stabileşti clar obiectivele. Notează-ţi aceste obiective şi aşază-le în aşa fel încât să le ai în faţa ochilor toată ziua. În acest fel, vei fi mai concentrat şi vei pierde mai puţin timp cu alte activităţi. Mai mult, atingerea obiectivelor îţi va îmbunătăţi starea de spirit şi te va face şi mai productiv.
6. Fii fericit! Nu mai este un secret pentru nimeni că fericirea are efecte pozitive asupra unei persoane, însă studii recente arată că fericirea poate face o persoană şi mai productivă. O persoană fericită este cu până la 12% mai productivă. Cum să fii mai fericit? Ai grijă de tine şi înconjoară-te de persoane optimiste!
7. Ajustează-ţi termostatul. Creează-ţi o atmosferă potrivită pentru lucru. Setează-ţi temperatura biroului la 21 – 22 de grade Celsius, aceasta fiind temperatura ideală la care corpul tău poate da cele mai bune rezultate.
8. Fii ordonat. Cu cât este mai multă dezordine în biroul tău, cu atât îţi va fi mai greu să te concentrezi, pentru că mintea îţi va fi distrasă de obiectele din jur. Acelaşi lucru este valabil şi pentru mintea ta. Când ai prea multe lucruri de făcut, ai tendinţa de a te lăsa distras. Creează-ţi o listă şi prioritizează-ţi activităţile. Păstrează-ţi ordinea în gânduri şi vei lucra mai inteligent şi mai eficient.
9. Concentrează-te pe o singură sarcină. Creierul nostru nu se poate concentra pe mai multe sarcini în acelaşi timp. Persoanele care cred că fac multitasking nu fac în realitate decât să îşi mute atenţia de la o sarcină la alta. Este demonstrat ştiinţific că acest lucru scade productivitatea cu până la 40% şi oboseşte creierul. Dacă vrei să faci lucrurile mai repede şi mai bine, concentrează-te pe o singură sarcină o dată.
10. Ascultă muzică. Cu toate că zgomotul îţi distrage atenţia şi te împiedică să te concentrezi, muzica potrivită te ajută să fii mai productiv. Opţiunea cercetătorilor? Muzica instrumentală.